Olen elämäni aikana fanittanut useita peli-, leffa- ja kirjasarjoja, mutta yksi ensimmäisistä oli varmasti A Nightmare on Elm Street. Ohjaaja Wes Cravenin aivoissa alunperin syntynyt visio lähti jossain vaiheessa ihan lapasesta ja hetkeksi maailma täyttyi Elm Street -aiheisesta kamasta.
Taannoin Cinema ORION teki hienon
kulttuuriteon ja näytti valkokankaalla kolme Elm Street -elokuvaa.
Kyseessä oli ns. unitrilogia, eli A Nightmare on Elm Street 3:
Dream Warriors, A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master
sekä A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child. Kaiken
hyvän lisäksi paikan päällä oli neljännen elokuvan ohjannut
Renny Harlin, joka jakoi nimikirjoituksia vastaili yleisön
kysymyksiin. Ilta oli upea ja herätti minun sisäisen Elm Street
-fanipoikani jälleen henkiin.
Jos nyt maailmassa on joku, joka ei
Elm Streetia tunne, niin toimin tässä hetken Exposition Manina.
Sellainenhan löytyy jokaisesta sarjan elokuvastakin. Elm Street
-elokuvat pyörivät Freddy Kruegerin, pelottavan lapsimurhaajan,
legendan ympärillä. Joskus aikoinaan Krueger murhasi toistakymmentä
lasta, ennen kuin hänet saatiin kiinni. Prosessissa meni kuitenkin
jotain vikaan ja Freddy päästettiin vapaaksi muotoseikan vuoksi.
Vihastuneet ja pelästyneet vanhemmat ottivat oikeuden käsiinsä,
väijyttivät Kruegerin kellarissaan ja polttivat tämän kuoliaaksi.
Ensimmäisen Elm Street -elokuvan
alussa Freddy on jo kuollut, muttei kuopattu. Joukko nuoria alkaa
mystisesti nähdä unia veitsikätisestä palaneesta miehestä ja
seuraukset ovat kohtalokkaat. Pian ihmisiä alkaa kuolla mitä
oudommilla tavoilla ja paljastuu, että kaiken takana on unissa elävä
Freddy Krueger, joka on palannut kostamaan Elm Streetin lasten
vanhempien synnit.
Ensimmäinen A Nightmare on Elm Street
on helposti eräs kaikkien aikojen tärkeimmistä kauhuelokuvista.
Elokuva paineli juuri oikeita pelkonappuloita ja kassakone kilisi
ympäri maailman. Käsikirjoittaja-ohjaaja Wes Craven sai innoituksen
tarinaan tosimaailman uutisista. Häntä kiehtoi tapaukset, joissa
ihmiset olivat kärsineet todella pahoista painajaisista ja lopulta
monet olivat jopa kuolleet unissaan. Craven hyödynsi upeasti unen
mahdollisuuksia kerronnassaan ja elokuva sai oikeasti pelkäämään
nukahtamista.
Rennyn pitää vielä harjoitella omaa Freddy-ilmettään.
Ikoniseksi sarjaksi Elm Streetin nosti
lopulta itse Freddy Krueger, jota tulkitsi maanisella ilolla
näyttelijä Robert Englund. Freddyn ulkonäkö jää
väistämättäkin mieleen: punavihreä villapaita, likainen
lierihattu, palanut pizzanaama ja tietysti hanska, jossa sormista
sojottaa terävät veitset. Hahmon kruunasi Englundin ilkikurinen
roolisuoritus, jossa tarkka fyysinen näyttelijäntyö yhdistyy
mustaakin mustempaan huumoriin.
Ensimmäisen elokuvan menestyksen
jälkeen ryöstöviljely alkoi lähes välittömästi. Virallisesti
Elm Street -saagaan valmistui lopulta seitsemän elokuvaa, pari
kautta kestänyt todella hämmentävä TV-sarja Freddy's
Nightmares sekä sivuosumana vielä erinomainen Freddy vs.
Jason. Franchise on tuottanut elokuvateattereissa yli puoli
miljardia dollaria. 1980-luvulla Freddy Krueger esiintyi mainoksissa,
musiikkivideoissa ja kaikessa muussa mahdollisessa. Freddy ei ollut
pelkästään pelottava sarjamurhaaja, hän oli myös rokkitähti. Minullakin oli seinälläni köpöisellä mustavalkotulostimella tulostettu Freddyn kuva, jossa oli hänen nimmarinsa.
Niin, maailma oli joskus hyvin
erilainen paikka.
Elm Streetiä yritettiin käynnistellä
uudestaan vuonna 2010 löysällä remakella, mutta homma ei lähtenyt
kovin hyvin lentoon. Ilmeisesti tälläkin hetkellä
Hollywood-koneisto yrittää saada Freddyä jälleen henkiin, mutta
en ole asiasta kovin innoissani. Elm Street ja Freddy on myös
vahvasti oman aikansa tuote, enkä näe järkeä saman konseptin
jatkuvassa lypsämisessä. Ja Elm Street ilman Robert Englundia ei
ole Elm Street. Se on korkeintaan vain joku hikinen sivukuja.
Lisäksi Freddy on hien... ai perhana!
Pitikö minun puhua siitä pelistäkin?
Elokuviin perustuvilla peleillä on
paljon historiallista painolastia ja niillä on ansaitustikin huono
maine. Lisenssipelien piirissä vielä erityisen huono maine on
lelufirma LJN:n julkaisemilla peleillä. LJN ehti olemassa olonsa
aikana julkaista aikamoisen kasan surkeita pelin kaltaisia tuotoksia,
joista on tullut valittavien tubettajien lempilapsia. LJN:n
historiaan voi tutustua tarkemmin vaikkapa tämän Gaming Historianin
videon kautta.
LJN ei kehittänyt pelejänsä itse,
vaan pisti muut tekemään likaiset työt. Nightmare on Elm Street
-leffasarjaan perustuvan pelin NES-konsolille on kehittänyt
legendaarinen Rare. Se on yksi vanhimmista edelleen pystyssä
olevista pelifirmoista ja sen ansioluettelosta löytyy monta
klassikkoa. Lähdin siis tämän lisenssipelin syövereihin
keskivertoa kiinnostuneemmalla asenteella.
8-bittinen Elm Street on ajan hengen
mukaisesti 2D-tasohyppely. Pelaajan (tai pelaajien) tehtävä on
saattaa Freddy Krueger lopullisesti haudan lepoon. Pitkin Elm
Streetiä on siroiteltu Freddyn luita, jotka pitää kaikki kerätä
talteen ja lopuksi tuhota ne uunissa, jotta Krueger tajuaisi
vihdoinkin pysyä poissa teinien unista. Juonen lähtökohta on siis
tavallaan samanlainen, kuin kolmannessa Elm Street -elokuvassa.
Elm Street hereillä...
...ja unessa.
Peli on napannut yllättävän paljon
elementtejä elokuvista itse pelimekaniikkaan. Perinteisen
hp-mittarin sijaan pelaajilla on unimittari, joka tyhjenee hitaasti.
Kun mittari painuu nollaan, pelihahmo nukahtaa ja joutuu Freddyn
hallitsemaan unimaailmaan. Unessa kenttädesign pysyy samana, mutta
viholliset muuttuvat astetta kauheammiksi. Unimittaria saa
kasvatettua poimimalla kahvikuppeja ja unesta taas pääsee pois, kun
löytää jostain wanhan kunnon mankan. Aika näppäriä ideoita.
Unen puolella pelaajan on myös
mahdollista omaksua erilaisia supervoimia, kuten karatea ja puukon
heittoa. Tämäkin elementti on selvästi poimittu elokuvasarjan
kolmannesta osasta. Unessa ei kuitenkaan voi pysyä loputtomasti,
vaan jossain vaiheessa itse pääpaha saapuu paikalle. Kun
unimaailmassa on hengaillut tarpeeksi pitkään, muuttuu
taustamusiikki elokuvista tutuksi ”one, two, Freddy's coming for
you” -luritukseksi. Lopulta päädytään kaksintaisteluun Freddyn
kanssa. Ilmeisesti tästäkin on mahdollista selvitä takaisin
elävien kirjoihin, mutta pizzanaama teki minusta aina soulfoodia.
Jumppamiehellä ei ole mahdollisuuksia Freddy-setää vastaan.
Täytyy sanoa, että Elm Streetin peliversio pääsi yllättämään. Ei se mitään suurta pelitaidetta ole, mutta oman aikakautensa lisenssipeliksi se on suorastaan huippulaadukas. Peli onnistuu olemaan riittävän uskollinen esikuvalleen, vaikka onkin pohjimmiltaan melko perinteinen tasoloikka. Peli on myös vaikeustasoltaan suht armollinen ja kestoltaan lyhyt, joten sen pelaili aivan mielellään läpi.
Sääli, että Elm Street -lisenssi ei
taida tällä hetkellä olla mitään kuuminta valuuttaa. Ajatelkaa,
miten hienon pelin aiheesta saisi nykyteknologialla. Avoimen maailman
toimintaseikkailu, jossa päivisin valmistaudutaan, kerätään
liittolaisia ja hankitaan tietoa Kruegerista. Iltaisin taistellaan
unta vastaan ja lopulta kohdataan Freddy houreisissa unimaailmoissa.
Tai miten olisi Sims-henkinen strategiapeli, jossa pelaaja pitäisi
huolta kaikista Elm Streetin nuorista? Kaikkia ei voisi mitenkään
pitää hereillä ja uhrauksia olisi pakko tehdä. Aijai,
omistaisinpa minä Elm Streetin oikeudet. Tai olisipa minulla edes
alkeellista osaamista pelinteossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti