Full motion videota käyttävät pelit elivät lyhyen ja ruman kukoistuskauden 1990-luvulla. Tässäkin blogissa olen käsitellyt kökköjä FMV-pelejä ja niitä riittäisi vaikka koko vuoden blogikirjoituksiiin. Mutta tehtiin tekniikalla myös hyviä pelejä. Seikkailupeligenren ehdoton kuningas tällä rintamalla on jo kauan rakastamani Tex Murphy -sarja. Terkkuja vain Makelle, jonka luona ravasin näitä teininä pelaamassa.
Access Softwaren luoma tulevaisuuden
yksityisetsivä Tex Murphy aloitti elämänsä vuonna 1989 pelissäMean Streets. Peli oli outo sekoitus montaa eri genreä.
Perinteisen seikkailun lisäksi mukana oli räiskintää ja jopa
kevyt lentosimulaattori. Pelin kirjoittajana toiminut Chris Jones
joutui puolivahingossa Texin rooliin, kun hänen liikkeitään
tallennettiin pelihahmon animointia varten. Jones tulisi esittämään
Texiä siitä lähtien sarjan jokaisessa pelissä.
Sarjan toinen osa Martian
Memorandum (1991) oli jo muodollisesti paljon eheämpi. Se oli
tyyliltään klassinen seikkailupeli, jossa pelaaja keräsi
johtolankoja ja ratkoi ongelmia. Access Software kokeili rohkeasti
tekniikan kanssa. Peli onkin toteutettu digitoimalla oikeita
näyttelijöitä pelihahmoiksi ja yhdistämällä näitä
piirrettyihin taustoihin. Samanlaista tekniikkaa käytti mm.
hittipelisarja Mortal Kombat.
Texin toimisto on ollut Under a Killing Moonista lähtien tämän näköinen.
Sarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat nykyään lähinnä kuriositeetteja ja varsinkin Mean Streetsin pelaamisesta ei varmasti saa kiksejä muut, kuin kovimmat Tex-fanit. Sarja löysi lopullisen muotonsa ja intohimoisen fanikuntansa vuonna 1994 ilmestyneessä kolmososassa, Under A Killing Moon. Peli ratsasti FMV-pelien suosion aallonharjalla ja käytti aikansa huipputeknologiaa. Itse pelaaminen tapahtui Texin silmin kuvatussa 3D-ympäristössä ja dialogi sekä välinäytökset olivat ihan täysveristä videota. Niihin palkattiin eturivin näyttelijöitä kuten Russell Means ja Margot Kidder. Jones itse esitti jälleen Tex Murphya ja toimi myös videoiden ohjaajana. Jonesin rinnalle suunnittelijaksi ja käsikirjoittajaksi tuli Aaron Conners, jonka myötä pelien käsikirjoitukset ja hahmot saivat paljon enemmän lihaa luidensa ympärille. Conners kirjoittaisi myös kaikki tulevat Tex Murphy -pelit.
Under A Killing Moon menestyi sekä
kriitikoiden että pelaajien keskuudessa ja jatko-osaa alettiin
työstämään heti. Siinä kaikki palaset loksahtivat paikoilleen ja
tuloksena syntyi sarjan paras peli.
The Pandora Directive sijoittuu
vuoteen 2043. Kolmas maailmansota on sodittu ja pommit pudotettu.
Elämä kuitenkin jatkuu, joskin osa kansasta on säteilyn vuoksi
nykyään mutantteja. Tex Murphy, wanhan hyvän ajan yksityisetsivä
pitää toimistoaan San Franciscon vanhassa kaupungissa Chandler
Avenuella, jossa asuu Texin lisäksi enimmäkseen mutantteja.
Texin edellisestä isosta jutusta on
jo tovi ja hän viettää päiviään perinteiden mukaisesti juomalla
bourbonia velaksi. Yhden tällaisen illan keskeyttää vanhempi
herrasmies nimeltään Gordon Fitzpatrick, joka tarjoaa Texille
työkeikkaa. Texin pitäisi löytää Fitzpatrickin vanha työtoveri
ja ystävä Thomas Malloy, joka on kadonnut jäljettömiin.
Rahattomana pitkään pyörinyt Tex ottaa keikan ilomielin vastaan.
Juoni alkaa hyvin pienesti, mutta saa
nopeasti lisää kierroksia ja kerroksia. Pandora Directive ilmestyi
aikana, jolloin X-Files oli ehkä maailman kovin juttu. Niinpä
Texin kadonneen ihmisen jäljitys monimutkaistuu nopeasti ja bileissä
ovat mukana mm. naisia stalkkaava sarjamurhaaja, hallituksen
mustapukuiset miehet sekä avaruusoliot. Tarinassa on imua ja
käänteitä riittää.
Maailmaa tutkitaan Texin silmin.
Pelinä Pandora on melko perinteinen point & click -seikkailupeli, jossa pelaaja kerää esineitä, ratkoo ongelmia ja kerää johtolankoja keskustelemalla. Perinteisen toteutuksen sijaan maailmaa katsotaankin pelihahmon silmin. Access Software panosti paljon teknologiaan ja aikoinaan Pandoran (ja Under A Killing Moonin) käyttämä Virtual Engine oli varsin vaikuttava. Perinteisen liikkumisen lisäksi Tex voi kuikuilla ylös ja alas, kyykistyä sekä nousta varpailleen. Tämä oli Doomin aikakaudella uutta ja hienoa.
Nykysilmin Pandoran tekninen toteutus
on kökköä. Resoluutio on auttamatta liian matala ja se tekee
pelimaailman tutkimisesta hankalaa. Monet esineet (varsinkin ne
tahallaan paremmin piilotetut) hukkuvat pikselimössöön, ellei
nurkkia nuohoa todella tarkasti. Lisäksi käyttöliittymä vie
oikeastaan yli puolet ruudusta ja itse pelimaailmaa tuijotellaan
postikortin kokoisesta ikkunasta. Liikkuessa käyttöliittymän saa
onneksi piilotettua, joten pientä töhryä ei tarvitse tihrustella
koko ajan.
Myös ohjattavuus saattaa tuottaa
nykypeleihin tottuneelle harmaita hiuksia. Texiä ohjataan kahdessa
eri tilassa. Liiketilassa voi liikkua ja katsella ympärilleen.
Liikkuminen on aika kiikkerää, koska se tapahtuu juuri
päinvastaisella tavalla kuin nykyisissä 3D-peleissä: hiiri
liikuttaa hahmoa ja näppäimistöllä liikutetaan katsetta. Systeemi
on alussa ihan seiniä päin kävelemistä, mutta onneksi siihen
tottuu. Välilyönnin painalluksella peli siirtyy interaktiiviseen
tilaan, jossa pelaaja voi tutkia pelimaailmaa tarkemmin: esineitä
voi poimia, ovia ja kaappeja availla, vipuja väännellä yms. Ruudun
alalaidassa on verbivalikko, josta näkee jokaisen hotspotin
kohdalla, mitä Tex voi missäkin tilanteessa tehdä.
Louie ja Rook kuuluvat Chandler Avenuen vakiasukkaisiin.
Keskustelut sujuvat kahdella eri tavalla. Valmiiksi purkitetuissa kohtauksissa pelaaja valitsee sanottavansa kolmesta eri vaihtoehdosta. Valmiita repliikkejä ei näytetä, vaan vaihtoehdot kuvastelevat enemmänkin Texin asennetta. Välillä valinnat on nimetty sen verran epämääräisesti, että pelaaja joutuu tosissaan arvailemaan mitä se Tex aikoo seuraavaksi suustaan päästää. Tämä muodostuu ongelmaksi lähinnä niissä parissa keskustelussa, jossa pelin eteneminen on kiinni siitä, että pelaaja valitsee juuri oikean vaihtoehdon. Lisäksi joitain hahmoja voi kuulustella tarkemmin. Tällöin pelaaja valitsee aiheen listasta. Listaan tulee lisää nimiä ja asioita sitä mukaa, kun pelaaja löytää lisää vihjeitä.
Seikkailupelinä Pandora loistaa.
Varsinkin pelin ensimmäinen puolisko on melkoista herkkua, kun peli
malttaa pitäytyä hyvin perinteisessä etsivän työssä. Pelaaja
etsii johtolankoja, jotka johtavat luontaisesti seuraavaan paikkaan
tai jonkun kiinnostavan henkilön puheille. Pelimaailmassa
ratkottavat ongelmat ovat suurimmaksi osaksi hyvin loogisia, eivätkä
vaadi ratketakseen mitään hirveitä logiikkahyppäyksiä. Suurimmat
jumitukset tulevat yleensä siitä, että joku tarvittava esine on vähän
liian hyvässä piilossa.
Perinteisten ongelmien lisäksi
pelistä löytyy iso kasa vaihtelevan vaikeita puzzleja. Texin pitää
esimerkiksi koota revitty kirje tai selvittää CD-levyn salasana
anagrammien avulla. Pääosin puzzlet ovat hyvin suunniteltuja ja
tarjoavat juuri sopivasti pähkäiltävää. Haastavimmasta päästä
ovat Malloyn puzzlelaatikot, joissa jokaisessa on erilainen
avausmekanismi. Näistä viidestä laatikosta yhtä puzzlea (se
saatanan mayalainen kalenteri) en ole vieläkään onnistunut
ratkaisemaan ilman läpipeluuohjetta. Sen logiikka ei vain aukene
minulle millään.
Pelin hämärin puzzle.
Yleisesti ottaen pelin ongelmien taso hieman laskee viimeisellä kolmanneksella, jolloin mukaan tulee sokkeloisia ympäristöjä ja paljon paikasta toiseen ravaamista. Pelissä on myös kaksi eri vaikeustasoa. Helpommalla entertainment modella vaikeimmat puzzlet pystyy hyppäämään yli ja muita jumituksia varten pelissä on myös vinkkitoiminto. Lisäksi haastavampi vaikeustaso tarjoaa muutaman puzzlen lisää.
Pandora on kunnianhimoinen
kerronnassaan. Peli haarautuu pelaajan valintojen mukaan ja pelissä
onkin seitsemän erilaista loppua. Systeemin hienous ja huonous on
sama, eli peli ei missään vaiheessa kerro pelaajalle suoraan, mitkä
valinnat vaikuttavat lopputulokseen. Niinpä siihen ”parhaaseen”
loppuun päästäkseen pitää ainakin ensimmäisellä pelikerralla
käydä aikamoinen munkki. Pääsääntöisesti kuitenkin pelaamalla
empaattista, muita auttavaa hyvistä pääsee hyviin loppuihin ja
kusipäällä pahoihin.
Pandoran aikoinaan säväyttävät
välivideot eivät ole vanhentuneet kovin arvokkaasti. Kontrasti
näyttelijöiden ja piirrettyjen taustojen välillä on ihan
mieletön ja näyttää lähinnä huvittavalta. Videot ovat myös
erittäin suttuisia ja peli pakottaa katsomaan niitä koomisen
pienestä ruudusta. Blue screen -tekniikan rajoituksista johtuen
kamera on lähes koko ajan paikallaan, joten hirvittävän
kiinnostavaa elokuvallista antia peli ei tarjoa.
Kökkö tekninen toteutus häiritsee
kuitenkin yllättävän vähän, koska näyttelijät tekevät pääosin
varsin hyvää työtä ja hahmojen kommelluksia seuraa
mielenkiinnolla. Chris Jones kantaa Texin hattua vakuuttavasti. Siinä
missä Under A Killing Moonissa oli varsin paljon slapstickia ja
ääliöhuumoria, on Pandora tehty paljon vakavammalla otteella.
Tietynlainen pöhköys ja veijarimaisuus kuuluu Texin hahmoon, mutta
pääsääntöisesti sävy on enemmän trilleriä kuin komediaa. Tästä on varmaankin kiittäminen Adrian Carria, joka palkattiin videoiden ohjaajaksi. Hän ohjasi myös kaikki tulevat Tex-seikkailut.
Käsikirjoitus toimii dialogin tasolla hienosti, eikä häpeile lainkaan uutuuspelienkään rinnalla. Ainoa selkeä tyylirikko hahmokaartissa on Tanya Robertsin esittämä tarinan femme fatale Reagan Madsen, joka mainitsee rahanhimonsa niin monessa repliikissä, että se ei varmasti jää tyhmemmältäkään pelaajalta ymmärtämättä. Veteraaninäyttelijä Kevin McCarthy tuo Fitzpatrickin rooliin ison läjän karismaattisuutta ja hän varastaakin joka kohtauksen, jossa on mukana.
Chris Jones on uransa aikana kurkotellut monia olemattomia asioita kohti.
Käsikirjoitus toimii dialogin tasolla hienosti, eikä häpeile lainkaan uutuuspelienkään rinnalla. Ainoa selkeä tyylirikko hahmokaartissa on Tanya Robertsin esittämä tarinan femme fatale Reagan Madsen, joka mainitsee rahanhimonsa niin monessa repliikissä, että se ei varmasti jää tyhmemmältäkään pelaajalta ymmärtämättä. Veteraaninäyttelijä Kevin McCarthy tuo Fitzpatrickin rooliin ison läjän karismaattisuutta ja hän varastaakin joka kohtauksen, jossa on mukana.
The Pandora Directive on minulle
erittäin rakas peli. Sen tarina sekä maailma kiehtovat ja hahmojen
kohtalosta välittää ihan oikeasti. Käsikirjoittaja Conners on
monesti sanonut haastatteluissa, että hän pyrki luomaan maailman ja
hahmot, jotka jäävät mieleen. Siinä on totisesti onnituttu. Uuden
Tex Murphy -pelin aloittaminen on aina samanlainen ilo kuin vaikkapa
suosikkisarjan uuden kauden aloittaminen.
Pandoran jälkeen Texin tarina jatkui
vielä kahdessa pelissä. Hätäisesti kasattu Overseer kertoo
Mean Streetsin tarinan uudelleen. Peli päättyi aikoinaan
cliffhangeriin ja jatkoa saatiin odottaa vain 16 vuotta. Joukkorahoituksen
voimalla (itsekin kannoin roponi kekoon) tehty Tesla Effect
saattoi Texin tarinan vihdoinkin päätökseen. Lisäksi Tex on
esiintynyt mm. kuunnelmissa ja Conners on myös julkaissut peleihin
perustuvia kirjoja. Tällä hetkellä tekeillä on myös
faniprojektina aloittanut The Poisoned Pawn, joka on remake
Overseeristä. Projekti on paisunut ja saa nyt myös vetoapua Texien
alkuperäisiltä tekijöiltä. Se ilmestyy toivottavasti vuoden 2019
aikana.
Suosittelen varauksettomasti kaikkia
Tex Murphyja Under A Killing Moonista eteenpäin. Jos sinulla on
kuitenkin aikaa vain yhdelle, niin silloin kannattaa valita Pandora.
Kaikki Tex-pelit löytyvät halpaan hintaan Gog.comista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti