1980-luvun
suurimpien toimintaikonien kamppailu pelimaailman surkeimmista
räpellyksistä jatkuu! Edellisen erän vei suvereenisti Arnold
totaalisen kämäisellä Total Recallilla. Pystyykö Syltty pistämään
tällä kertaa isompaa kakkaa tuulettimeen?
Sanotaanko niin,
että tämän kierroksen pelit menivät monessakin suhteessa ihan
toiselle tasolle. Tälläkin kertaa ajastin pelisessiot, jotta näen
oman kestävyyteni. Keksin ilmeisesti pelatessani aikamatkustuksen,
koska pelikellon ja oman aikakokemukseni välinen ristiriita oli
melkoinen. Koskaan ennen ei näin lyhyt aika ole tuntunut näin pitkältä.
Predator (1987)
Predator on
itselleni Se Ultimaattisin 80-luvun Toimintaelokuva. Se on simppeli,
hyvin castattu, tiukasti tehty jännitysnäytelmä ja se toimii
edelleen loistavasti. Itse Predator on eräs vaikuttavimmista
leffapahiksista ja Stan Winstonin muutenkin upean uran ehkä hienoin
tekele. Olen nähnyt elokuvan elämäni aikana ainakin 30 kertaa.
Entäs sitten
Predatorin 8-bittinen pelisovellus?
Voi luoja...
yritän etsiä tähän jonkun sopivan Predator-sitaatin... ummmm...
odottakaas hetki...
Peli alkaa monen
muun lisenssipelin tapaan lupaavasti. Intro kertaa elokuvan juonta ja
ilmeisesti peli lähtee käyntiin elokuvan viimeiseltä
kolmannekselta. Luvassa on siis raaka elonjäämiskamppailu.
Iso-Arska vs. Avaruuden mestarimetsästäjä. Onko tämä peräti
kaikkien aikojen ensimmäinen survival horror -peli? No tuota...
Jälleen kerran
pompitaan sivulta sivulle ja heilutellaan nyrkkejä. Tällä kertaa
Arska on puettu jostain syystä pinkkiin haalariin ja vastassa on...
ööö skorpioneja, sotilaita ja ihmeellisiä kimmeltäviä palloja.
Leffakuvasto on jälleen hienosti hallussa. Klassisesti jokainen
tapettu vihollinen syntyy heti takaisin, jos pelaaja pakittaa pari
senttiä. Lisähienoutena Arska ei osaa lyödä kyykyssä ja TIETYSTI
valtaosa vihollisista on polven korkuisia. Matkan varrella kerätään
maastosta aseita, kuten käsikranaatti jolla ei tee mitään.
Ihan niin kuin... äh, en jaksa.
Tähän mennessä
kuulostaa aika normaalilta lisenssiryönältä. Predator ei
kuitenkaan halua olla ihan normaalia sontaa, vaan vielä ihan
pikkuisen löysempää. Kontrollit ovat ihmeellisen epämääräiset
ja pelaaja löytääkin itsensä jatkuvasti rotkon pohjalta
epäonnistuneen perushypyn seurauksena. Lisäksi tasojen joka
ikisestä pienestä raosta voi varmasti pudota kuolemaansa.
Hermoni paloivat ensimmäisen kerran kolmannen tason tippukiviluolassa, jossa kuvasto alkoi
olla jo aika villiä, jopa näiden lisenssipelien standardeilla. Kun
ensimmäinen game over pärähti ruutuun, niin painoin innokkaana
”continue”-nappia. Pääsinkin jatkamaan peliä... alusta.
Kiitti, continue. Kiitti vitusti.
Antakaa vihollisten suunnittelijalle joku palkinto!
(Luulitko muuten, että pelihahmon edessä on seinä?
Ehei. Siitä tippuu rotkoon. Tietenkin.)
Menoni tyssäsi
lopullisesti neljänteen tasoon. Painoin luolan läpi apinan raivolla
ja seuraavassa kentässä mentiinkin mielikuvituksellisesti alaspäin!
Kun seuraava game over koitti, minua ei enää kiinnostanut.
Predatorilla ei ole enää ensimmäisen kentän ihmettelyn jälkeen
edes sitä kuuluisaa huumoriarvoa.
Arska vetää
tällä pelillä uudet pohjat. Total Recall oli kyllä huono, mutta
Predator on vain paska. 6-vuotias poikani
seurasi hetken vierestä räpeltämistäni ja tiivisti pelin annin
hienosti: ”Sun pitää kyllä kirjottaa sinne, että ihan surkee
peli.”
Peliaika 23 min 55
sek
Mikään ei
varmasti enää voita tätä läjää. Eihän? ”Heads up!”
mölisee pimeässä nurkassa istuva Sylvester Stallone ja lyö
Cliffhangerilla päähän.
Cliffhanger (1993)
Cliffhanger on
Renny Harlinin uran huippuhetki ja Sylvester Stallonen viimeisiä
menestysleffoja. Muistan kuinka paikallisessa leffateatterissa oli
aikoinaan jonot kadulle asti kuin vanhoissa klassisissa
Hollywood-menestystarinoissa. Itse leffakin oli ihan ok
toimintarymistely maustettuna John Lithgown herkullisella
ylitulkinnalla.
Super Nintendon
Cliffhanger-peli oli minulle entuudestaan tuttu. Itse asiassa
lainasin sen joskus ysärillä pariinkin kertaan. En omistanut
lapsena Super Nintendoa, mutta paikallisesta videovuokraamosta pystyi
lainaamaan kone + peli -paketin johonkin ihan kohtuuttomaan hintaan.
SNESin Cliffhanger oli hirveää ripulia, mutta kyllä se silloin
penskana kelpasi. NES-versio oli jäänyt minulta täysin pimentoon,
sillä pelin julkaisun aikaan lähes kaikki olivat jo siirtyneet
seuraavan sukupolven laitteisiin.
Ja uskokaa minua
kun sanon, että tämä peli olisi saanutkin jäädä pimentoon.
Ikuisesti.
Nämä kaikki
pelaamani leffapelit toistavat samaa kaavaa: intro on vielä ihan
esikuvalleen uskollinen, mutta välittömästi itse pelin alkaessa se
uskollisuus potkaistaan ikkunasta pihalle. Cliffhanger on TAAS
tasohyppely, jossa vihreään hihattomaan haalariin pukeutunut
Sylvester Stallone juoksee, hakkaa ja pomppii. Pomppii kuin jänis
kanki perseessä.
Lisätwistin tähän
peliin tuo se, että grafiikka on ilmeisesti teetetty alihankintana
esikoulussa. Semmoisessa erityisen lahjattomien lasten esikoulussa.
Kädettömien, sokeiden ja lahjattomien lasten esikoulussa. Voi
jumalauta, että tämä peli on ruma. Ei siis ruma sillä
no-tämä-nyt-on-tämmöistä-vanhentunutta-8-bittistä-grafiikkaa
-tavalla vaan
voi-saatana-mä-piirtäisin-paremmin-ja-mulla-oli-kuvis-kutonen
-tavalla.
SIIS KATSOKAA NYT
TÄTÄ:
Haukka suojelee rahojaan. Taustalla kuuluisa Konseptipaperivuoristo.
Jos grafiikka on
teetetty eskareilla, niin musiikin on taas työstänyt joku
kuulovammainen. Se kuulostaa siltä kuin joku sahaisi metalliputkea
tylsällä sirkkelillä. Ääniefektit ovat niin minimaalisia, että
niitä ei oikeastaan olisi tarvinnut olla ollenkaan.
Vastustajina on
jälleen kerran eläinkunnan edustajia sekä maalla että ilmassa.
Muistattehan sen elokuvan yhden ikonisen kohtauksen, jossa viisi
metriä ilmaan hyppäävä Stallone vetää haukkaa turpaan? Se on
käännetty peliksi erinomaisesti!
Eläytymiseni
mestarivuorikiipeilijän rooliin katkesti noin minuutin pelaamisen
jälkeen, kun eteen tuli valtava piikkirotko, jonka yllä roikkui
köysi. Suunnilleen normijärjellä varustettuna ihmisenä yritän
tietysti hypätä ja ottaa köydestä kiinni. Hyppään, epäonnistun
ja putoan rotkoon. Yritän uudestaan. Hyppään, epäonnistun ja
putoan rotkoon. Yritän ottaa vauhtia ja hypätä. Putoan rotkoon.
Kaivan pelin ohjekirjan ja noudatan sen ohjeita köyden
nappaamiseksi. Epäonnistun ja putoan rotkoon.
Siellä lepää.
Naps. Niin meni
peli kiinni. Ja kiinni pysyy. Ei pysty. Kun ei ole pariin viikkoon
pelannut mitään muuta kuin pahinta ryönää, niin psyyke ei enää
kestä.
Peliaika 10 min 12
sek
(Lunttasin
myöhemmin Youtubesta kikan, jolla köydestä otetaan kiinni, mutten
todellakaan halunnut uhrata pelille enää sekuntiakaan.)
Tällä kertaa
molemmat kilpailijat saavuttivat huonouden syvimmät sfäärit, mutta
voittopokaali on silti pakko jakaa Cliffhangerille. En vain pysty
käsittämään miten noin isolle lisenssille on voitu vääntää
tällaista paskaa. Pelasiko peliä kehitysvaiheessa kukaan? Kuinka
moni lapsi joutui psykiatriseen hoitoon saatuaan tämän pelin
synttärilahjaksi? Miksi edelleen kirjoitan tästä, enkä ole esim.
kaivamassa nenääni?
Tämän erän vei
siis Syltty, joten kisa päättyy kutkuttavasti tilanteeseen 2-2!
Alkuperäinen suunnitelmani oli siirtyä seuraavassa erässä
16-bittiseen maailmaan, mutta mielenterveyttäni varjellakseni aion
seuraavaksi pelata jotain ihan muuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti